انواع دانشگاه‌ها در ایران

بازدید: 423 بازدید

۱-دانشگاه سراسری (دولتی):

🔻 وقتی یکی میگه میخوام برم دانشگاه بیشتر منظورش دانشگاه های دولتیه و البته ۹۹٪ دانشگاه های مطرح کشور دولتی هستند  ، دانشگاه های دولتی در دوره های زیر دانشجو رو جذب می کنند :

۱- روزانه

۲- شبانه

۳- شهریه پرداز( شامل پردیس خودگردان و ظرفیت های مازاد)

۲- دانشگاه آزاد اسلامی:

🔻 دانشگاهی بزرگ با تعداد زیادی شعبه (واحد آموزشی) در سرتاسر کشور که هر واحد آن دارای یک سری از رشته هاست و از نظر سطح علمی از دانشگاه های سراسری پایین تره اما در مقابل، شهریه آن از پردیس های خودگردان کمتر . برای کسایی که دوست دارند مهاجرت کنند یا در کنار دانشگاه سر کار هم برن یکی از بهترین پیشنهاد ها دانشگاه  آزاده.

❗️ توجه کنید دانشگاه آزاد مراکز کوچکتری تحت عنوان “ فنی و حرفه ای سما “ داره که طول دوران تحصیلش ۲ ساله و مدرک فوق دیپلم میده و پذیرشش جداست.

۳-دانشگاه پیام نور:

🔻 سیستم این دانشگاه بصورت نیمه حضوریه و مدرک اون از طرف وزازت علوم صادر میشه ، کلاس های حضوری اون محدوه مگه برای دروس عملی و دانشجوها یک سری دروس رو در اول ترم انتخاب می کنند و در انتهای ترم همونا رو  امتحان میدن . دانشگاه پیام نور جزو دانشگاه های دولتیه ولی تحصیل در این دانشگاه رایگان نیست و باید شهریه پرداخت بشه اما قیمت آن خیلی کمتر از  دانشگاه آزاد و پذیرش شبانه است. قابل توجه تون باشه امتحانات دانشگاه های پیام نور بصورت کشوری برگزاری میشه و بخش زیادی از نمره اصلا دست استاد نیست ، همچنین پسرهایی که مشکل سربازی دارند با توجه به شهریه کم این دانشگاه معمولا درش ثبت نام می‌کنند تا بتونند پشت کنکور باقی بمونند.  

۴-دانشگاه غیر انتفاعی:

🔻 شبیه مدرسه غیر انتفاعی می مونه هزینه ای نسبتاً متعادل و تقریبا کمی پایین تر از دانشگاه آزاده و قاعدتا سطح علمی پایین تری نسبت به دانشگاه های سراسری و آزاد ممکنه داشته باشه اما مثال نقضی هم در بعضی از استان ها و شهر ها وجود داره مثل غیر انتفاعی فرهنگ و سوره در تهران یا شیخ بهایی در اصفهان یا حتی ارم و زند در شیراز که بسیار مشهور هستند و سطح علمی بالایی دارند . 

۵-دانشگاه علمی کاربردی:

🔻 پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلیه و هزینه اش نسبت به همه دانشگاه ها ارزون تره و شاید گرفتن مدرک ازش هم راحت تر . ضمنا اثر رشته هایی که در علمی کاربردی ارائه میشه مهارتی محور هستند مثل آتش‌نشانی، هتلداری و گردشگری  و شانس پذیرش شغل بسیار بالاست اما از معایب اون میشه به طول مدت تحصیل اشاره کرد که بر خلاف موارد بالاتر فرد بعد از گذشت ۴ ترم مدرک  کاردانی دریافت می کنه و مجدد برای لیسانس لازمه ثبت نام کنند